Connect with us

Ενδιαφέροντα

Σειρά διαλέξεων στο πλαίσιο της διοργάνωσης Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου

Η σχέση του βιβλίου με τις τέχνες, της λογοτεχνίας με την ιστορία και τις επιστήμες, του μύθου με τη φαντασία αλλά και την πραγματικότητα,  του δημιουργού με το έργο του και το κοινό του, είναι θέματα που η Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων αναδεικνύει, εντάσσοντας τις αντίστοιχες εκδηλώσεις στις μεγάλες θεματικές του προγράμματός της.

Σε αυτό το σκεπτικό βασίστηκε και η συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ), το οποίο, στο πλαίσιο της διοργάνωσης Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων, οργανώνει μια σειρά επιμορφωτικών διαλέξεων με θέμα Ιστορία και Λογοτεχνία. Μια σχέση αμφίθυμη και συμπληρωματική.

Πρόκειται για έξι εκδηλώσεις, κάθε μία από τις οποίες περιλαμβάνει δύο εισηγήσεις: μία ιστορική και μία φιλολογική. Οι εκδηλώσεις θα γίνονται  Πέμπτη από την 24η Ιανουαρίου έως την 11η Απριλίου 2019 και ώρα 18.00-20.00, στο Πνευματικό Κέντρο του δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50, Αμφιθέατρο «Αντώνης Τρίτσης»). Εισηγητές θα είναι ιστορικοί και φιλόλογοι από πανεπιστημιακά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα της χώρας. Οι ιστορικοί θα παρουσιάσουν σημαντικές στιγμές της νεοελληνικής ιστορίας και οι φιλόλογοι εμβληματικά λογοτεχνικά έργα της εποχής. Κάθε εισήγηση θα διαρκεί 25 λεπτά, έτσι ώστε να υπάρχει δυνατότητα συζήτησης με το κοινό.

Ο κύκλος διαλέξεων απευθύνεται στο ευρύ κοινό, σε εκπαιδευτικούς και φοιτητές με ελεύθερη είσοδο. Για τους εκπαιδευτικούς και τους φοιτητές θα υπάρξει δυνατότητα να δοθεί στο τέλος του κύκλου βεβαίωση παρακολούθησης με προϋπόθεση τη δήλωση συμμετοχής έως τις 10 Ιανουαρίου στο mail istoriakailogotexnia.2019@gmail.com και την τακτική παρακολούθηση των διαλέξεων.

Πρόγραμμα:

Εισαγωγική Συνάντηση

Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2019, ώρα 18.00

Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Επ. καθηγητής της Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Μεταξύ αφήγησης και αναπαράστασης. Ποιος δικαιούται να μιλά για το παρελθόν;

Με επίκεντρο λογοτεχνικά έργα που επηρέασαν καθοριστικά την ιστορική συνείδηση της ελληνικής μεταπολεμικής κοινωνίας, τίθενται μια σειρά από ζητήματα αναφορικά με την σχέση ιστορίας και λογοτεχνίας, τη σχέση ιστορικής αφήγησης και λογοτεχνικής αναπαράστασης, τον συνεχή διάλογο ανάμεσα στις διαφορές πειθαρχίες και μορφές λόγου που συνομιλούν με το παρελθόν .

Μ. Ζ. Κοπιδάκης, Ομότιμος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ω ξειν΄αγγέλειν. Τα επιγράμματα για τη Μάχη των Θερμοπυλών

Τα τρία επιγράμματα του Σιμωνίδη για τη μάχη των Θερμοπυλών δικαιώνουν την άποψη του Αριστοτέλη ότι η Ιστορία ασχολείται με τα καθέκαστα, ενώ η ποίηση προσπαθεί να συλλάβει τα «καθ΄όλου», τις γενικές αρχές και αιτίες.

Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2019, ώρα 18.00

Χρήστος Λούκος, Ομότιμος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η Επανάσταση του 1821: σκέψεις/προτάσεις για τη μελέτη της εν όψει των 200 χρόνων από την έναρξή της

Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 δεν έχει μελετηθεί τις τελευταίες δεκαετίες στο βαθμό που η σημασία της και ο πλούτος των πηγών της το υπαγορεύουν. Ο εορτασμός των 200 χρόνων από την έναρξή της είναι μια αφορμή και συγχρόνως πρόκληση να διευρύνουμε τα ερευνητικά ερωτήματά μας, να εξετάσουμε νέες πηγές ή με άλλο τρόπο τις ήδη γνωστές, να επιχειρήσουμε κι άλλες ερμηνευτικές προσεγγίσεις και συγχρόνως να επανεκτιμήσουμε τα όσα έχουν έως τώρα γραφεί.

Κατερίνα Τικτοπούλου, Αν. καθηγήτρια νεοελληνικής φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Διονύσιος Σολωμός από τον Ύμνο εις την Ελευθερίαν στους Ελεύθερους Πολιορκημένους

Ποίημα εμπνευσμένο από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, ο Ύμνος εις την Ελευθερίαν σηματοδοτεί τον πρώτο σημαντικό σταθμό στην ελληνόγλωσση παραγωγή του Δ. Σολωμού. Η μετεγκατάστασή του από τη Ζάκυνθο στην Κέρκυρα θα συνδεθεί με την ουσιαστικότερη μελέτη της ελληνικής γλώσσας και γραμματείας και την απόπειρα για συνθετότερες μορφές έκφρασης, στις οποίες ξεχωρίζουν οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, εμπνευσμένοι από την πολιορκία του Μεσολογγίου.

Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2019, ώρα 18.00

Σπύρος Καράβας, Αν. καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Βαλκανικοί Πόλεμοι 1912-13: Μια γεωγραφική θεώρηση

Η ελληνική ιστοριογραφία για τους Βαλκανικούς πολέμους είναι αναμφίβολα ογκώδης. Ο λόγος είναι προφανής: για πρώτη φορά, μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους, μεγάλο τμήμα των εδαφικών του διεκδικήσεων κατακτάται πολεμικώ δικαίω και προστίθεται στην επικράτειά του. Αντίστοιχη επιτυχία ούτε πριν ούτε μετά το 1913 σημειώθηκε. Παράλληλα, οι νέες κτήσεις του 1912-1913, παρότι αμφισβητήθηκαν κατά καιρούς από τους γείτονες, παρά τις εγγενείς δυσκολίες που παρουσίαζε η ενσωμάτωσή τους στον εθνικό κορμό, παρά την τραγική κατάληξη της Μεγάλης Ιδέας δέκα χρόνια αργότερα, έμελλε τελικά να οριστικοποιηθούν de jure μέσα από τις συνθήκες που ακολούθησαν εκείνη του Βουκουρεστίου. Ωστόσο, με όλο το εύρος της, η αντίστοιχη ελληνική ιστοριογραφία παραμένει αποσπασματική, ελλιπής και σε ορισμένα ζητήματα αποπροσανατολιστική. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τις γεωγραφίες των Βαλκανικών πολέμων που θα προσεγγίσουμε στο σεμινάριο, γεωγραφίες οι οποίες παραμένουν εν πολλοίς άγνωστες στο ελληνικό κοινό.

Κώστας Μπουρναζάκης, φιλόλογος, ποιητής, μεταφραστής

Άγγελος Σικελιανός: Η εποχή των Βαλκανικών Πολέμων στην ποίησή του

O Άγγελος Σικελιανός, που είχε κάνει την θριαμβευτική είσοδό του στα ελληνικά γράμματα το 1909, με τον Αλαφροΐσκιωτο, υπηρετούσε την στρατιωτική του θητεία το 1912, κατά την έναρξη των Βαλκανικών Πολέμων. Στην διάρκειά τους, παρακινημένος από το πνεύμα του συλλογικού ενθουσιασμού, τις νίκες του στρατού μας στα διάφορα πολεμικά Μέτωπα, συνέθεσε σειρά ποιημάτων θεμελιωμένων στις κοσμοθεωρητικές αντιλήψεις του και στην ελληνολατρία του, τα οποία δημοσίευε άμεσα στον ημερήσιο Τύπο. Ορισμένα από αυτά θα τα συγκεντρώσει χρόνια αργότερα στην συγκεντρωτική έκδοση του Λυρικού Βίου (1946-1947), αποτιμώντας τα ως ουσιαστικά σημεία της συνολικής ποιητικής διαδρομής του.

Πέμπτη 7 Μαρτίου 2019, ώρα 18.00

Ιωάννα Πετροπούλου, Ιστορικός, Ερευνήτρια Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών

Μικρασιατική Καταστροφή. H προφορική κληρονομιά: από το ιστορικό συμβάν στην πολιτική οικειοποίηση

Η «νέα» προφορική ιστορία που εμφανίστηκε αιφνίδια στη Μεταπολίτευση, έχει στην πραγματικότητα πίσω της μακρά προϊστορία. Από τις μεμονωμένες ατομικές εξωθεσμικές προσπάθειες πριν το 1922, η αφήγηση της ήττας θα ενεργοποιηθεί μετά την τραγωδία της Εξόδου (Αθηνά Γαϊτάνου Γιαννιού). Θα αποκτήσει λίγο αργότερα χαρακτήρα συλλογικό, επιστημονικό, και θα λάβει υπόσταση το 1930 με την ίδρυση του ΚΜΣ (Μέλπω Μερλιέ) Μεταπολεμικά, στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, οι αφηγήσεις των μαρτύρων θα πολιτικοποιηθούν από την Αριστερά με τον Κοινό Λόγο στο τρισυπόστατο σχήμα Μικρασία – Κατοχή – Εμφύλιος (Έλλη Παπαδημητρίου).

Ευριπίδης Γαραντούδης, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών

 Ο ποιητής Γιώργος Σεφέρης και το μικρασιατικό βίωμά του

Στόχος της διάλεξης είναι η περιδιάβαση και ο σχολιασμός ποιητικών και ημερολογιακών κειμένων του Γιώργου Σεφέρη που έχουν ως άξονά τους, φανερό ή κρυπτικό, το μικρασιατικό βίωμά του: την καταγωγή του από τη Σμύρνη, τις καλοκαιρινές διακοπές του στη Σκάλα της Σμύρνης, την απώλεια της πατρίδας εξαιτίας της Μικρασιατικής Καταστροφής, το ισόβιο και ανεπούλωτο βίωμα του πρόσφυγα. Το ποιητικό έργο του Σεφέρη που κυρίως θα σχολιαστεί είναι το Μυθιστόρημα. Δευτερευόντως θα γίνει αναφορά και σε άλλα ποιητικά κείμενά του.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ενδιαφέροντα

Μοναδικό ξενοδοχείο με θέμα το αυτοκίνητο!

Το ξενοδοχείο “V8″ είναι μια κατηγορία από μόνο του! Όλα μέσα σε αυτό είναι αφιερωμένα στο αυτοκίνητο.

Το “V8″ στεγάζεται σε ένα ιστορικό κτίριο της Στουτγάρδης στη Γερμανία, που κάποτε ήταν ο τερματικός σταθμός για το αεροδρόμιο Boblingen, και χρησιμοποιήθηκε για μαχητικά αεροσκάφη κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Το ξενοδοχείο διαθέτει 10 διαφορετικά θεματικά δωμάτια, όλα αφιερωμένα στον κόσμο του αυτοκινήτου – από πλυντήριο αυτοκινήτων εν είδει κρεβατιού μέχρι τμήματα vintage οχημάτων ως καναπέδες, καρέκλες και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς.

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

Μελέτη αποδεικνύει ότι η μουσική κάνει καλό στην καρδιά!

Τη λειτουργία του ενδοθηλίου βελτιώνει η ακρόαση της αγαπημένης μας μουσικής, υποστηρίζει νέα μελέτη σέρβων επιστημόνων που παρουσιάστηκε σε συνέδριο της Ευρωπαϊκής Καρδιολογικής Εταιρείας.

«Ο συνδυασμός της μουσικής και της σωματικής άσκησης φάνηκε να οδηγεί στη μεγαλύτερη βελτίωση της λειτουργίας του ενδοθηλίου. Κάτι τέτοιο, ενδεχομένως να συνδέεται, μεταξύ άλλων, και με τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης των ασθενών» εξηγεί η καθηγήτρια και επικεφαλής της μελέτης, Μαρίνα Ντελζανίν.

«Η ακρόαση χαρούμενης μουσικής για 30 λεπτά την ημέρα, συνδέεται με τη βελτίωση της λειτουργίας του ενδοθηλίου, πιθανότατα λόγω της απελευθέρωσης ενδορφινών – των ορμονών της ευτυχίας – στον εγκέφαλο» καταλήγει η ειδικός, υπογραμμίζοντας ότι χρειάζεται περαιτέρω μελέτη προκειμένου να διερευνηθεί εις βάθος η επίδραση τους μουσικής στην υγεία.

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

“Τρελοκομείο” τα δίνει όλα μέσα στη βροχή! ΔΕΙΤΕ τι κάνει ο άνθρωπος! (video)




Έχετε σιχτιρίσει που είναι Μάϊος και βρέχει;

Είστε με τις ομπρέλες σε κάποια στάση και περιμένετε το λεωφορείο;

Έχετε γίνει μούσκεμα προσπαθώντας να περάσετε στο απέναντι πεζοδρόμιο;

Δεν τρέχει και τίποτα! Το θέμα είναι να διασκεδάζουμε κάθε στιγμή της ζωής μας! Όπως αυτός ο κύριος που θα δείτε στο βίντεο, που μένοντας με τη βερμούδα του μόνο κυλίστηκε στη βροχή αποσπώντας το θερμό χειροκρότημα όσων περαστικών τον έβλεπαν από τα γύρω καταστήματα!

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

ΒΙΝΤΕΟ: Πως φτιάχνονται τα καλαμάκια!

Είναι ένα από τα πιο κοινά αντικείμενα της καθημερινής μας ζωής!

Για τα καλαμάκια ο λόγος!

Ξέρετε όμως πως φτιάχνονται;

Στο βίντεο που ακολουθεί θα δείτε ένα μηχάνημα κατασκευής τους και πως από αυτό «βγαίνουν» τα καλαμάκια.

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

Ποιος κρατάει το φανάρι

6, 13 & 20 Φεβρουαρίου | Για περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων

Τι ονειρευόταν ο Γάλλος επιχειρηματίας του παλιού εργοστασίου φωταερίου της Αθήνας; Ποιες ήταν οι συνθήκες εργασίας για τους εργάτες; Αλήθεια, δούλευαν στο εργοστάσιο γυναίκες; Τι δουλειά είχε ένας γιατρός στο εργοστάσιο; Ποιο ήταν το καθιερωμένο δρομολόγιο ενός φανοκόρου;

Η ευρηματική και ιδιαίτερα επιτυχημένη θεατρική ξενάγηση «Ποιος κρατάει το φανάρι» επιστρέφει και φέτος στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου, στις 6, 13 και 20 Φεβρουαρίου, προσκαλώντας τους συμμετέχοντες να ανακαλύψουν ένα σπάνιο βιομηχανικό μνημείο και την ιστορία του με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο. Μέσα από μια πρωτότυπη θεατρική διαδρομή με ξεναγό τον ηθοποιό-ερμηνευτή Χρήστο Χριστόπουλο από την ομάδα θεάτρου «Ανεμόμυλοι», οι επισκέπτες θα κινηθούν στους βιομηχανικούς χώρους, θα ταξιδέψουν στις εποχές και θα ανακαλύψουν βιωματικά την ιστορία του παλιού εργοστασίου και τη γραμμή παραγωγής του φωταερίου, ζωντανεύοντας τις μνήμες των ανθρώπων που συνέδεσαν τη ζωή τους με το εργοστάσιο και την περιοχή του Γκαζοχωρίου.

Η θεατρική ξενάγηση είναι σχεδιασμένη σύμφωνα με τις τεχνικές του museum theater και απευθύνεται σε ενήλικο κοινό. Ανακαλύψτε την ιστορία του εργοστασίου που έδωσε φως και ενέργεια στην Αθήνα για περισσότερα από 120 χρόνια με τον πιο συναρπαστικό τρόπο!

Πληροφορίες:Ημ/νίες: 6, 20, 13 Φεβρουαρίου 2023
Ώρα έναρξης: 18.00
Διάρκεια: 60’Σημείο συνάντησης: Κεντρική ΚαμινάδαΤιμή εισιτηρίου: 10€ / άτομο
Εισιτήρια: Ηλεκτρονικά μέσω viva.gr

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

Η Στέλλα με τα Κόκκινα Γάντια

Στο πλαίσιο του έτους Καμπανέλλη, το Θέατρο Τέχνης, που υπήρξε η πρώτη «στέγη» του μεγάλου θεατρικού συγγραφέα, συμπράττει με το Εθνικό Θέατρο προκειμένου να τιμήσουν από κοινού τη μνήμη του, με ένα εκ νέου ανέβασμα της Στέλλας με τα κόκκινα γάντια, σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα.

Η πρώτη εκδοχή της παράστασης, λόγω πανδημίας δεν συνάντησε ποτέ ζωντανά το κοινό. Παρουσιάστηκε το 2020 από το Εθνικό Θέατρο διαδικτυακά και για μια μόνο φορά.

Φέτος, ο σκηνοθέτης επιχειρεί με μικρή αλλαγή στη διανομή, μια νέα προσέγγιση της παράστασης ειδικά για τη σκηνή της Φρυνίχου.

Το έργο, γραμμένο το 1954, είναι κυρίως γνωστό από την κινηματογραφική του εκδοχή, που σημείωσε τεράστια επιτυχία μέσα από την ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη.

Στην παράσταση, η τραγική ερωτική ιστορία διαδραματίζεται μέσα σε έναν κόσμο που με τα ρεμπέτικα τραγούδια και το γλέντι προσπαθεί να αποδράσει από την καταπιεστική καθημερινότητα, τα έμφυλα στερεότυπα και την βαθιά οικονομική κρίση μιας κοινωνίας που αναζητά την ταυτότητά της ενώ παλεύει να ανακάμψει από τα ερείπια του Εμφυλίου.

Σκηνοθεσία- μουσική επιμέλεια: Γιάννος Περλέγκας
Σκηνικά: Γιάννος Περλέγκας – Λουκία Χουλιάρα
Κουστούμια: Λουκία Χουλιάρα
Φωτισμοί : Τάσος Παλαιορούτας
Βίντεο: Μαρία Αθανασοπούλου
Μουσική διδασκαλία: Στράτος Γκρίντζαλης
Εκτέλεση παραγωγής: Αλεξάνδρα Χάμπαση
Βοηθός σκηνοθέτη: Πίνα Κούλογλου

Παίζουν (αλφαβητικά):
Ανθή Ευστρατιάδου, Σοφία Κόκκαλη, Κατερίνα Λυπηρίδου, Γιάννης Παπαδόπουλος, Γιάννος Περλέγκας, Εύη Σαουλίδου, Θοδωρής Σκυφτούλης, Μιχάλης Τιτόπουλος

Μουσικός επί σκηνής: Στράτος Γκρίντζαλης

Η παράσταση είναι συμπαραγωγή του ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΕΧΝΗΣ με το ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Ημέρες και Ώρες Παραστάσεων: 

Τετάρτη και Κυριακή 19:00
Πέμπτη 21:00
Παρασκευή και Σάββατο 20:30

Θέατρο Τέχνης Κ. Κουν – Σκηνή Φρυνίχου
Φρυνίχου 14, Πλάκα

Τηλέφωνα ταμείου: 2103222464, 2103236732

 

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

TRENDING